Persepsi Peranan Murid terhadap Pembelajaran Berasaskan Dokumen dalam Mata Pelajaran Sejarah (Students’ Perceptions towards Their Roles in Document-based Lesson in History Subject)

M KAVIZA

Abstract


Oleh kerana mata pelajaran sejarah melibatkan keperluan untuk meneroka sesuatu peristiwa sejarah, maka pelaksanaan pembelajaran berasaskan dokumen telah membolehkan murid-murid dapat berperanan sebagai seorang sejarawan dalam membuat penyiasatan sejarah yang mendalam. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi murid terhadap peranan mereka dalam pembelajaran berasaskan dokumen mata pelajaran sejarah berdasarkan tahap pencapaian. Seramai 67 orang murid Tingkatan Empat telah dipilih sebagai sampel dalam kajian ini melalui teknik persampelan berkelompok. Soal selidik yang diadaptasi yang telah disahkan oleh pakar penilai serta mempunyai nilai kebolehpercayaan yang baik telah dijadikan instrumen kajian ini. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi, iaitu ujian-t sampel tidak bersandar. Keseluruhan dapatan kajian menunjukkan bahawa skor min persepsi peranan murid berpencapaian tinggi adalah lebih tinggi berbanding murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran berasaskan dokumen. Selain itu, dapatan juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi skor min persepsi 1) keseronokan berperanan sebagai seorang sejarawan, 2) keyakinan berperanan sebagai seorang sejarawan, 3) kebolehan meneroka suatu peristiwa sejarah dan 4) kebolehan menggunakan sumber-sumber sejarah berdasarkan tahap pencapaian murid. Perbezaan yang signifikan adalah hanya bagi skor min persepsi kemampuan berperanan sebagai seorang sejarawan. Implikasi kajian ini mencadangkan bahawa pendekatan pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran sejarah adalah berpotensi sebagai kaedah pengajaran yang inovatif sesuai buat semua murid pelbagai tahap pencapaian.

Kata kunci: Pembelajaran berasaskan dokumen; murid berbeza tahap pencapaian; persepsi peranan

 

As there is a need to explore historical events in history subjects, therefore the implementation of document-based lesson has enabled students to play the roles as historians in making deep historical investigations. This survey study aimed to identify the students’ perceptions towards their roles in document-based lesson in history subject based on level of achievement. A total of 67 form four students were selected as respondents in this study through cluster sampling technique. An adapted questionnaire which have been verified by experts and have a good reliability was used as the instrument of this study. The data were analyzed descriptively and inferentially using independent t-test. The overall findings showed that the role perceptions of high-achieving students are higher than low-achieving students towards document-based lessons. In addition, the findings of this study also showed that there is no significant difference in the mean scores of the students’ 1) perception of enjoyment acting as a historian, 2) confidence of acting as a historian, 3) ability to explore a historical event and 4) ability to use historical sources based on their levels of achievement. The only significant difference is in the mean score of the perception of the ability to act as a historian. The implications of this study suggested that document-based lesson is a potentially innovative teaching method for students of various levels of achievement.

Keywords: Document-based lessons; level of student achievement; perceptions of roles


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17576/JPEN-2019-44.02-02

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

....................................................................................................................................................................................................


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

© Malaysian Journal of Education | Jurnal Pendidikan Malaysia
ISSN 2180-0782 | eISSN: 2600-8823