Model Pembelajaran Integrasi Kolaboratif (MoPIK): Strategi Pengajaran Guru dalam Kemahiran Menulis; (Integration of Collaborative Learning Model: Teacher Teaching Strategies in Writing Skills)

Vijayaletchumy Subramaniam, Richard Ignacy, Rahmah Ahmad H.Osman, Salmah Jan Noor Muhammad

Abstract


ABSTRAK: Pengembangan kemahiran menulis dalam kalangan murid menjadi gendala disebabkan oleh faktor kelemahan murid dalam menangani kaedah penulisan yang berkesan. Selain itu, proses pengajaran guru juga didapati masih mengekalkan kaedah lama yang seharusnya diubah mengikut rentak pendidikan zaman kini. Perubahan dalam dunia pendidikan menuntut setiap pendidik menggunakan pelbagai kaedah, strategi dan inovasi dalam memantapkan pengajaran di dalam bilik darjah agar terus membina generasi muda yang meyakini alam pekerjaan dewasa nanti. Kajian ini menggunakan pendekatan Reka Bentuk dan Pembangunan (PRP) yang mencakupi tiga fasa. Kertas penyelidikan ini memfokuskan fasa kedua iaitu membangunkan kerangka konseptual baharu berpandukan integrasi model pembelajaran kolaboratif dan rangka kerja GRRF sebagai panduan melaksanakan kajian. Pembangunan kerangka konseptual yang baharu, iaitu Model Pembelajaran Integrasi Kolaboratif (MoPIK) ini dapat menjadi pedoman dan amalan kepada warga pendidik subjek Bahasa Melayu dalam mengetengahkan cadangan PdPc yang menarik dan efektif. 20 orang pakar telah menunjukkan persetujuan terhadap pembangunan Model MoPIK ini dengan nilai peratusan kesepakatan sebanyak 85%. Proses pengajaran guru dan pembelajaran di dalam bilik darjah akan menjadi bermakna sekiranya guru menanggapi dan menyedari hakikat bahawa kemahiran menulis boleh dilentur melalui kaedah penulisan baharu (Kaedah UMIBaKaP) yang diterapkan kepada murid di samping penggunaan bahan bantu mengajar (Fail QR KFC RIMa2Na PAPK) dijadikan pendekatan yang baik untuk membantu murid meningkatkan kemahiran menulis bahasa Melayu.

Kata kunci: Fail QR KFC RIMa2Na PAPK; Kaedah UMIBaKaP; MoPIK

 

ABSTRACT: The development of writing skills among students becomes an obstacle due to the weakness of students in dealing with effective writing methods. In addition, the teacher’s teaching process was also found to still maintain old methods that should be changed according to the current pace of education. Changes in the world of education require every educator to use a variety of methods, strategies and innovations in strengthening teaching in the classroom in order to continue to build a young generation that is confident in their future carrier. This study uses a Design and Development (DDR) approach that uses three phases in this research. This research paper focuses on the second phase, which is to develop a collaborative learning model and the GRRF framework as a guide for carrying out the study. The development of a new conceptual framework, is known as Collaborative Integration Learning Model (MoPIK) can be a guideline for Malay language subject educators in highlighting interesting and effective teaching and learning process. 20 experts have shown agreement on the development of this MoPIK Model with the percentage of 85%. The process of teacher’s teaching and learning in the classroom will be meaningful if teachers respond and realize the fact that writing skills can be flexed through a new writing method (UMIBaKaP method) that is applied to students in addition to the use of teaching aids (KFC RIMa2Na PAPK QR File) as an approach which is good to help students improve their Malay writing skills.


Keywords: Fail QR KFC RIMa2Na PAPK; UMIBaKaP Method; MoPIK


Keywords


Fail QR KFC RIMa2Na PAPK; Kaedah UMIBaKaP; MoPIK

Full Text:

PDF

References


Aminul Razin, A.S & Subramaniam, V. 2019. Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid sekolah jenis kebangsaan tamil berdasarkan teori analisis kesalahan corder (1973). International Journal of The Malay World and Civilisation 7(1) : 3-13.

Asmuti, W. 2002. A Correlation between the vocabulary mastery and the writing ability of the second year of the SMUN 06 Students of Bengkulu. Universitas Bengkulu.

Bahasa Melayu. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Baki, R. 2003. Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Shah Alam: Karisma Publications Sdn. Bhd.

Chu, H.C. & Hwang, G.J. 2008. A Delphi-based approach to developing expert systems with the cooperation of multiple experts. Expert Systems with Applications 34: 2826-2840.

Chye, Y.C & Subramaniam, V. 2012. Analisis kesilapan dalam pembelajaran bahasa Melayu oleh murid asing. GEMA Online™ Journal of Language Studies 12(2): 667-692.

Davidson, N. & Major, C.H. 2014. Boundary Crossings: Cooperative Learning, Collaborative Learning, and Problem-Based Learning. Journal on Excellence in College Teaching, 25(3&4): 7-5.

Devi, S. 2006. Percampuran kod dalam Bahasa Melayu. Retrieved from http:// mptkl. tripod. com/rnd/devil_02a.htm.

Diyana, R. 2023. Tak mahir membaca, menulis punca ramai gagal BM dan Sejarah, kata pakar. Free Malaysia Today. Retrieved from: https:// www. freemalaysiatoday. com/category/ bahasa/ tempatan/2023/06/21/tak-mahirmembaca-menulis-sebab-ramai-gagal-bm-dan-sejarahkata-

pakar/.

Emparan, A., Radhiah, R. & Baki, R. 2019. Meneroka penggunaan teknik flipped classroom dalam pengajaran kemahiran menulis. International Journal of Education and Training (InjET) 5(1): 1-8.

Fadzilah, A.H. 2017. Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran koperatif berasaskan abad ke-21: Satu tinjauan di Sekolah Menengah Kebangsaan Pekan Nenas. Ijazah Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

Farah Adlina. 2019. Keberkesanan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian dan kemahiran berfikir aras tinggi murid dalam penulisan karangan bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 9(1): 33-46.

Fisher, D. & Frey, N. 2008. Better learning through structured teaching: a framework for the gradual release of responsibility. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).

Fisher, D. & Frey, N. 2011. Engaging the adolescent learner: the first 20 days establishing productive group work in the classroom. International Reading Association. (IRA) Essentials: www.reading.org.

Fisher, D. & Frey, N. 2013. Engaging the adolescent learner: gradual release of responsibility instructional framework. IRA Essentials, 1-8

Hanum, N.Z. & Badusah, J. 2021. Teknik rangka karangan dalam pengajaran guru Bahasa Melayu membantu penulisan murid Cina. 2nd International Conference on Education, Social Sciences and Engineering (ICESE). Kuala Lumpur. Malaysia.

Heick, T. 2021. The gradual release of responsibility model in 6 simple words. https://www.teachthought.com/pedagogy/gradual-release-responsibility/.

Husaini, N.E. & Salleh, C.I. 2017. Kesalahan tatabahasa dalam pembelajaran bahasa kedua. Jurnal Pertanika 4(2): 273-284.

Jamaluddin, N. (2023). Trend dan perkembangan terkini dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. Tinta Bahasa. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Jamian, A.R. 2023. Penggunaan Bahan komponen sastera dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. Rumpun Jurnal Persuratan Melayu 11(1): 89 - 99.

Jamian, A.R., Razali, N.N. & Othman, S. 2016. Pengaplikasian teknik didik hibur meningkatkan pencapaian penulisan karangan bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Malaysia 41(1):39-45.

Janan, D. 2023. Pendekatan, Kaedah Dan Strategi Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu: Aplikasi Teori Bronfenbrenner. Tinta Bahasa. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Jawi, E.B. & Wan Mohammad, W.M.R. 2021. Keberkesanan penggunaan kaedah pembelajaran think-pair-share dalam meningkatkan kemahiran menulis karangan bahasa melayu murid sekolah menengah. Prosiding Seminar Kebangsaan Pendidikan Negara (SKEPEN). Universiti Kebangsaan

Malaysia.

Jeffrey, A. & Nornis. S. 2021. Kerancuan bahasa dalam kalangan murid sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah. Jurnal MANU 31(2): 97-132.

Johnson, D.W., Johnson, R.T. & Smith, K.A. 1991. Active learning: Cooperation in the College Classroom. Edina, MN: Interaction Book Company.

Kassim, H.F. 2002. Masalah Menulis Karangan di Kalangan Murid Tingkatan Empat: Satu Kajian Kes. Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Kementerian Pendidikan Malaysia. 2013. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia: Pendidikan Prasekolah hingga Lepasan. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia. Kementerian Pendidikan Malaysia. 2018. Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM)

Kementerian Pendidikan Malaysia. 2021. Kupasan Mutu Jawapan SPM Tahun 2021 Bahasa Melayu 1101/1. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Lembaga Peperiksaan Malaysia. 2017. Laporan Analisis Keputusan Peperiksaan Malaysia Sijil Muridan Malaysia Tahun 2017. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Lembaga Peperiksaan Malaysia. 2017. Laporan Prestasi Bahasa Melayu SPM 2017. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Lembaga Peperiksaan Malaysia. 2018. Laporan Analisis Keputusan Peperiksaan Malaysia

Lembaga Peperiksaan Malaysia. 2018. Laporan Prestasi Bahasa Melayu SPM 2018. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Lembaga Peperiksaan Malaysia. 2019. Laporan Analisis Keputusan Peperiksaan Malaysia Sijil Murid dan Malaysia Tahun 2019. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Lembaga Peperiksaan Malaysia. 2019. Laporan Prestasi Bahasa Melayu SPM 2019. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Lembaga Peperiksaan Malaysia. 2020. Laporan Analisis Keputusan Peperiksaan Malaysia Sijil Muridan Malaysia Tahun 2020. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Lembaga Peperiksaan Malaysia. 2021. Laporan Analisis Keputusan Peperiksaan Malaysia Sijil Muridan Malaysia Tahun 2021. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Mageswaran, U., Mahamod, Z., Mahad, I. & Nur Syuhada, I. 2021. Analisis kesalahan bahasa dalam penulisan karangan bahasa Melayu tingkatan tiga di Sekolah Menengah San Min (Suwa) Teluk Intan (Sekolah Persendirian Cina). International Conference on Business Studies and Education (ICBE). Penerbit ICBE.

Mahamod, Z. 2014. Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran dalam Pendidikan. Cetakan Ketiga. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Mamat, S. 2009. Keberkesanan Kaedah Koperatif Dalam Pengajaran Menulis Karangan Fakta Dan Naratif Dalam Kalangan Murid Bukan Melayu. Tesis Master Sains. Universiti Putra Malaysia.

Maniam, M. & Ponniah, K. 2014. Pengaruh bahasa ibunda (BahasaTamil) dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran 1(1): 54–63.

Mat Awal, N., Abu Bakar, N. & Jalaluddin, N.H. 2012. Pembelajaran bahasa Melayu sebagai bahasa kedua: pengungkapan idea dalam penulisan murid sekolah menengah di Malaysia. Jurnal Melayu 9: 227-240.

Mohamed, H. 2016. Meningkatkan kemahiran menulis karangan melalui penggunaan track changes. Malaysian Journal of Learning and Instruction 13: 135-159.

Mohd Yasim, M. 2011. Pembelajaran berasaskan pengalaman (experiential learning). Dlm Pendidikan Luar-Definisi, Falsafah & Aplikasi. ed. Md Amin Md Taff Tanjung. Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Muhammad, S.R. & Shari, S.N. 2020. Kesalahan tatabahasa bahasa Melayu dari aspek morfologi dalam penulisan karangan murid sekolah rendah. International Social Science and Humanities Journal 3(2): 77-89.

Murray, T.J., Pipino, L.L. & Gigch, J.P. 1985. A pilot study of fuzzy set modification of Delphi. Human System Management, 6-80.

Myles, J. 2002. Second language writing and research: the writing process and error analysis in student texts. Tesl-Ej. 6(2): 1-20.

Nahar, N.A. 2020. Penguasaan kemahiran membaca dan menulis bahasa Melayu dalam kalangan murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan (SJK). Issues in Language Studie, l9(1): 107-123.

Nunan, D. 1989. Designing Tasks For The Communicative Classroom. Cambridge University Press.

Osman, Z., Abu Hassan, S., Sarudin, A. & Mohamed Redzwan, H.F. 2022. Kesan pendekatan model STAD terhadap pencapaian karangan bahasa Melayu murid sekolah menengah berketurunan Cina di Malaysia. Rumpun Jurnal Persuratan Melayu 10(1): 60-72.

Pakhrurrazi, S. & Badusah, J. 2021. Tahap kesediaan guru melaksanakan teknik IMBaKUP dalam penulisan perenggan isi penting karangan murid sekolah menengah. 2nd International Conference on Education, Social Sciences and Engineering. Kuala Lumpur. Malaysia.

Peng, C.F. & Ali Jinah, N.A. 2020. Sikap, motivasi dan pelaksanaan strategi think-pair-share dalam pengajaran kemahiran menulis guru bahasa Melayu sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 10(1): 37-47.

Peng, C.F. 2016. Masalah Pembelajaran Bahasa Melayu Dalam Kalangan Murid Cina Sekolah Rendah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Raman, S, Zainal, M.Z. & Amzah, F. 2023. Kesediaan guru bahasa Melayu menengah rendah menjalankan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPr) penulisan karangan. Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan (E-Bangi) 20(2): 60-73.

Raoofi, S., Binandeh, M. & Rahmani, S. 2017. an investigation into writing strategies and writing proficiency of university students. Journal of Language Teaching and Research 8(1): 191-198.

Reid. 2004. Enhancing student thinking through collaboration learning. Sumber internet: (http//www.ed.gov/database/ERIC_Digest/ )

Sijil Muridan Malaysia Tahun 2018. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.

Silberman. 2006. Belajar Mandiri. Surakarta: UNS Press.

Smith, B.L. & MacGregor, J.T. 1992. What is collaborative learning? In Collaborative Learning: A Sourcebook for Higher Education, edited by A. Goodsell, M. Maher, & V. Tinto, 10-36. University Park, PA: National Centre on Post-Secondary Teaching, Learning, and Assessment.

Suryasa, I.W., Sudipa, I.N., Puspani, I.A.M. & Netra, I.M. 2019. Translation procedure of happy emotion of English into Indonesian in kṛṣṇa text. Journal of Language Teaching and Research 10(4): 738–746

Syed Ali, A.S., Mahmood, Z. & Mis, M.A. 2021. Masalah penulisan karangan Bahasa Melayu dalam kalangan murid bukan penutur natif di sekolah rendah. Kertas Kerja yang Dibentangkan dalam Konvensyen Bahasa Melayu 2021 Anjuran Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu, Kuala Lumpur.

Wan Ibrahim, W.K. & Othman, Z. 2021. Error analysis on the Malaysian students’. writing for ESL Classroom. LSP International Journal 8(2): 55-65.

Weigle, S.C. 2007. Teaching writing teachers about assessment. Journal of Second Language Writing 16(3): 194-209.

Yamirudeng, K & Osman, Z. 2018. Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran kursus bahasa Melayu elektif berdasarkan pendekatan pengajaran secara kontekstual. Rumpun Jurnal Persuratan Melayu 6(1): 74-117.

Yusfaiza, Y. & Mohd Isha, A. 2012. Aplikasi pembelajaran jigsaw ii dalam pengajaran penulisan bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 2(2): 62-70.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


ISSN 2289-1706 | e-ISSN : 2289-4268 

Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA)
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia