Penggunaan Peta Minda oleh Pelajar Pintar Cerdas dalam Pembelajaran Sejarah (The Use of Mind Maps by Gifted Students in Learning History)
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul Rahim Abdul Rashid. 2000. Model dan Pendekatan Pengajaran Sejarah KBSM. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Rahim Abdul Rashid. 2003. Sejarah Tingkatan 4 Buku Panduan Guru. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Razaq Ahmad, Mohd Mahzan Awang, Ahmad Ali Seman & Ramle Abdullah. 2013. The skills of using history textbooks in secondary school. Asian Social Science 9(12): 229-236.
Anthony, J. M. et al. 1999. Mind mapping in executive education: Applications and outcomes. The Journal of Management Development 18.
Asmahan Ahmad. 2006. Pelaksanaan dan Penerimaan Bimbingan di Kalangan Remaja di Pusat Bimbingan Remaja. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Brinkmann, A. 2003. Graphical knowledge display- mind mapping and concept mapping as efficient tools in mathematics education. Mathematics Education Review 16.
Budd, W.J. 2003. Mind Maps as Classroom Exercises. Amerika: Industrial Relations Landgrant Term Proffessor Industrial Relations Center.
Buisine, S. et al. 2007. Computer- supported creativity: Evolution of tabletop mind-map application. Enjin, Psychol. and Cog. Ergonomics: 22-31.
Buzan, T. & Buzan, B. 2003. Mind Map Dessine-moi I’intelligence. France: Alliance des Consultantas Industriels Francophones.
Clark, B. 1992. Growing Up Gifted. Columbus: Charle Merril Publishing Co.
Djumberansjah Indar, M. 1994. Filsafat Pendidikan. Surabaya: Karya Abditama.
Ibrahim Saad. 1982. Isu Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Khairuddin Ahmad. 2011. Keberkesanan Kaedah Peta Konsep terhadap Pencapaian, Sikap dan Kemahiran Memahami Kronologi dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd Mahzan Awang, Abdul Razaq Ahmad & Manisah Mohd Ali. 2013 Professional teachers’ strategies for promoting positive behaviour in schools. Asian Social Science 9(12): 205-211.
Mohd Mahzan Awang, Abdul Razaq Ahmad, Jamalul Lail Abdul Wahab & Nordin Mamat. 2013. Effective teaching strategies to encourage learning behaviour. IOSR Journal for Humanities and Social Sciences 8(2): 35-40.
Noraini Idris. 2010. Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Mc Grill Hill.
Noraizan Hamzah @ Daud. 2008. Persepsi Pelajar terhadap Penggunaan Buku Teks Sejarah. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Reddy, R.S. 2003. Recent Trends in Non-formal Education. New Delhi: Rajat Publications.
Robiah Sidin. 2007. ICT dalam pendidikan: Prospek dan cabaran dalam pembaharuan pedagogi. Jurnal Pendidikan: 139-152.
Saedah Hj. Siraj. 1993. Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distribution Sdn. Bhd.
Sanapiah Faisal & Abdillah Hanafi. 1997. Pendidikan Non Formal. Surabaya: Usaha Nasional.
Shaharuddin Basri. 2004. Penggunaan Buku Teks Secara Berkesan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah untuk Pelajar Berprestasi Rendah di Peringkat Sekolah Menengah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Siti Farina. 1997. Penggunaan Peta Konsep yang Disediakan Guru dalam Matematik di Kalangan Pelajar Matrikulasi. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sulaiman Ngah Ghazali. 1997. Pedagogi Teori dan Praktik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Wang, S.H. 2010. Penggunaan ICT dan Peta Minda bagi Meningkatkan Kemahiran Menulis. Singapore: Pearson Prentice Hall.
Watkins, E., Potter, B., Terry, G. Davidson, V. & Nichols, T. 2006. Open Doors Instructional Managament Plan and Handbook. South State Street: Jackson Public School.
Wong Leng Sim & Amir Hamzah Sharaai. 2012. Penggunaan peta minda untuk meningkatkan daya mengingat dan minat mengulang kaji bagi pelajar tahun empat dalam topik pembiakan tumbuhan. Persidangan Kebangsaan Pembangunan dan Pendidikan Lestari. Anjuran Institut
Pendidikan Guru Kampus Tuanku Bainun. Pulau Pinang: Bukit Mentajam.
Wong Pui Chze. 2009. Penggunaan Peta Minda dalam Meningkatkan Prestasi Penulisan Karangan Naratif Bahasa Cina dalam Kalangan Pelajar Tahun Lima Sekolah Jenis Kebangsaan. Prosiding Seminar Penyelidikan IPGM Kuaters Batu Lintang.
Zahara Aziz. 2007. Kajian tinjauan guru-guru Sejarah menerapkan
kemahiran pemikiran Sejarah kepada para pelajar. Jurnal Pendidikan: 119-137.
Zahara Aziz & Nurliah Jair. 2009. Penggunaan peta konsep untuk meningkatkan pencapaian mata pelajaran Sejarah bagi pelajar tingkatan dua. Jurnal Pendidikan Malaysia 34(1): 3-15
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License