Kajian Keberkesanan Program Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA): Satu Penilaian di Sekolah Rendah (Study of Evaluation Program of Practical Skill Assessment (PEKA): Assessment in Primary School)
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul Aziz, D. 1997. Adakah Bentuk Buku Teks Tahun 1990-an Masih Relevan pada Abad ke-20?. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abu Hassan, K. 2003. Tahap Penguasaan Kemahiran Proses Sains dan Hubungannya dengan Pencapaian Kimia di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Daerah Johor Bahru. Kertas Seminar, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Skudai, Johor Bahru.
Anizah Asimin. 2004. Mengkaji Tahap Kemahiran Pelajar dalam Mengendalikan dan Menggunakan Alat Pengukur dalam Makmal Sains di Sekolah Menengah Sekitar Inanam. Tesis Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Atan, L. 1980. Pedagogi: Kaedah Am Mengajar. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Azizi, Y., Shahrin, H. & Fathiah, M.M.Z. 2007. Tahap Penguasaan Kemahiran Manipulatif di Kalangan Guru Pelatih Kimia Universiti Teknologi Malaysia. Jurnal Pendidikan.
Hazrulrizawati, A.H. 2007. Perbandingan Tahap Penguasaan Proses Sains dan Cara Penglibatan Pelajar dalam Kaedah Amali Tradisional dengan Kaedah Makmal Mikro Komputer. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Ishak, R. 2003. Inilah Kurikulum Sekolah. Kuala Lumpur: PTS Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Lembaga Peperiksaan Malaysia. 2008. Science Practical Assessment. Putrajaya: Kementerian Pelajaran Malaysia.
Mohd Salleh, L. 1996. Kurikulum Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur: Berita Publishing.
Norwahidah, W. 2008. Tahap Penguasaan Kemahiran Manipulatif dan Hubungannya dengan Pencapaian Akademik Pelajar Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Noor Hayati Salleh, Noor Aliza Ahmad & Ismail Khairullah Mohd Radhzi. 2009. Pengajaran dan Pembelajaran Berasaskan Pendekatan Kontruktivisme Menerusi Pembelajaran Inkuiri-Penemuan Bagi Topik Sel Tumbuhan. Tesis Kolej Matrikulasi Perak. Perak.
Noorizal, M. 2008. Membangunkan Perisian Model Bahan Bantu Mengajar (BBM) Bertajuk “Solid Geometry II” Bagi Mata Pelajaran Matematik Tingkatan Dua. Tesis Ijazah Sarjana Muda Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
Norizan, S. 1997. Kaedah tinjuan-siasat: Satu analisa terhadap perancangan dan perlaksanaan. Jurnal Guru. Keluaran 9. Jawatankuasa Pengelola Perayaan Hari Guru Peringkat Kebangsaan.
Oemar, H. 1989. Metodologi Pengajaran Ilmu Pendidikan. Bandung: Penerbit Mandar Maju.
Pusat Perkembangan Kurikulum. 2001. Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Pusat Perkembangan Kurikulum. 2001. Pembelajaran Secara Kontruktivisme. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Pusat Perkembangan Kurikulum. 2001. Belajar Cara Belajar. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Richards, A. 2001. Teaching and Learning English A Guide to Recent Research Application. London and New York. Continuum.
Rohaida Mohd Saat. 2005. Keberkesanan program PEKA dalam penguasaan kemahiran proses sains bersepadu. Jurnal Pendidikan.
Selinger, H.W. & Shoharny, E. 2000. Reserch Design: Qualitative and Descriptive. Oxford: Oxford University Press.
Sharifah Nor Ashikin, S.A.R. 2005. Keberkesanan program PEKA dalam penguasaan kemahiran proses sains bersepadu. Jurnal Pendidikan 1: 67-77.
Stake, J.E. 2006. Paper Methods for Educational Eveluation: Using Stake’s Countenance Model of Evaluation. New York: Alexander and Hedberg’s Evaluation Framework.
Stufflebeam, D.L. 2003. The CIPP Model for Evaluation. Presented at Annual Conference of the Oregon Program Evaluators Network (OPEN). Portland, OR:Western Michigan University.
Sulaiman, N.R. 2002. Analisis Data dalam Penyelidikan Pendidikan. Ed. Ke-2. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Tarmizim, A. 1997. Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran Bertutur Bahasa Arab: Satu Kajian Kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama. Disertasi Sarjana Bahasa Moden. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
Theh, S.A. 2005. Kerja Amali & Bahagian B UPSR Proses Sains. Petaling Jaya: Pearson Malaysia Sdn. Bhd.
Zol Azlan, H. 2000. Strategi Pendekatan Sains, Teknologi, dan Masyarakat Selangor. Selangor: Prantice Hall.
Zulkifli, A.M., Shahril, M. & Shahril, J. 1995. Laporan Kajian Impak Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT). Laporan yang dikemukakan kepada Bahagian Buku Teks, Kementerian Pendidikan
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License