PEMBENTUKAN JATI DIRI KANAK-KANAK MELALUI BAHAN BACAAN BAHASA MALAYSIA (Children’s Identity Development Via Malay Reading Materials)
Abstract
ABSTRAK
Artikel ini membincangkan tentang pembentukan jati diri kanak-kanak melalui bahan bacaan Bahasa Malaysia. Berdasarkan beberapa kajian lepas, ibu-bapa, rakan sebaya dan media massa seperti televisyen dan internet seringkali dikaitkan dengan pembentukan jati diri. Namun begitu, pengkaji mendapati bahawa bahan bacaan juga berperanan dalam membentuk jati diri kanak-kanak. Ini kerana, terdapat juga unsur nilai murni dalam bahan bacaan terutamanya bahan bacaan Bahasa Malaysia yang mampu membentuk jati diri kanak-kanak. Oleh itu, kajian ini tertumpu pada kesan bahan bacaan Bahasa Malaysia terhadap jati diri kanak-kanak. Kaedah penyelidikan yang digunakan dalam kajian ini adalah gabungan metode kepustakaan dan lapangan. Instrumen kajian yang digunakan meliputi temu bual, pemerhatian dan analisis kandungan. Hasil kajian mendapati bahawa bahan bacaan Bahasa Malaysia memberi kesan positif terhadap pembentukan jati diri kanak-kanak.
ABSTR ACT
This article discusses the children’s identit y development via Malay reading materials. Based on the numbers of previous studies demonstrate the association of parents, peers and mass media such as television and the internet are frequently associated with identit y development of the children. Nevertheless, the researchers believe that Malay literature materials were also play a role in forming children’s identit y. It is because; there are moral values in Malay literatures which are able to mould the identit y and personalit y of the children. The study therefore, focused on the outcomes and the engagement of these materials on children’s self-esteem. This study is a combination of librar y methods and field methods. The instruments have been applied such as interview, observation and content analysis. As a result of the study has demonstrates the Malay reading materials have constructed a positive impact on children’s identit y development.
Full Text:
PDFReferences
Ab. Halim Tamuri, K hadijah Abdul Razak & Shahrin Awaluddin. 2010. Kaedah pengajaran Pendidikan Islam: Konvensional dan inovasi. Dlm. Ab. Halim Tamuri & Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff (pnyt). Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam, hlm. 46. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Abd. Rahim Abd. Rashid. 1993. Pendidikan Nilai Merentasi Kurikulum. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Ghalib Ahmad Isa. 1998. Membina Generasi Berakhlak. Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publishers.
Abdul Rahman Aroff. 1998. Pengenalan Pendidikan Moral. Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Abdul Salam Yussof. 2003. Imam al-Ghazali: Pendidikan Berkesan. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors.
Abdur rahman An Nahlawi. 1995. Pendidikan Islam di Rumah Sekolah dan Masyarakat. Jakar ta: Gema Insani Press.
Ahmad Sunawari Long. 2009. Pengenalan Metodologi Penyelidikan Pengajian Islam. Jabatan Usuluddin Fakulti Pengajian Islam UKM.
Aishah Hassan. 1988. Pendekatan Islam Terhadap Pendidikan Anak-anak. Kuala Lumpur: Pustaka Salam.
Alimah Salam & Mohd Sharif Mohd Saad. 2001. Pengisian dan pengukuhan sastera kanak-kanak dan remaja: Peranan dan cabaran per pustakaan. Kertas kerja Seminar Sastera Kanak-kanak dan Remaja. Anjuran Bahagian Kesusasteraan Moden, Jabatan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur, 26-27 April.
Anon. 2011. Jenayah babitkan kanak-kanak dan remaja menur un. Berita Harian Online. http://www. bharian. com.my/bharian/articles/ Jenayahbabitkankanak- kanakdanremajamenur un [12/01/2011].
Arabi Idid, Syed. 2002. Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Asmawati Suhid. 2009. Pendidikan Akhlak dan Adab Islam, Konsep dan Amalan. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.
Awang Sariyan. 2007. Santun Berbahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.
Azman Wan Chik. 1985. Kanak-kanak dan membaca: Dari mana hendak ke mana. Kertas Kerja Projek Baka, Seminar Kanak-kanak Dan Buku. Universiti Malaya. Kuala Lumpur, 15-17 Julai.
Best, J.W & Kah n, J.V. 2003. Research in Education. Boston: Ally n and Bacon.
Borg, W.R & Gall, M.D. 1983. Educational Research: An Introduction. New York: Longman.
Chua Yan Piaw. 2006. Kaedah Penyelidikan. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill. Cresswell, John W. & Plano Clark, Vicki L. 2007. Designing and Conducting Mixed Methods Research. Calif: Sage Publications.
Farmawi Muhammad Far mawi. 2001. Memanfaatkan Waktu Anak Bagaimana Caranya. Terj. Muchotob Hamzah. Jakar ta: Gema Insani Press.
Al-Ghazali. 1967. Ihya‛ ulum al-Din. Qahirah: Muassasat al-Halabi wa-Shurakah li al-Nashr wa al-Tawzi'.
Ghazali Darusalam. 2003. Dinamika Ilmu Akhlak Islamiah. Kuala Lumpur: Utusan Publiations & Distributors Sdn Bhd.
Habib Mat Som. 1994. Nilai-nilai murni merentas kurikulum: Analisis kandungan buku teks Bahasa Melay u K BSR tahap 2. Diser tasi Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.
Hadijah Rahmat. 2006. Peranan dan Perkembangan Sastera Kanak-kanak
Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Halimah Badioze Zaman. 1992. Sastera kanak-kanak: Pembentukan pemikiran dan pemupukan nilai-nilai mur ni. Dewan Sastera Mei: 5-9.
Hanapi Dollah. 2001. Remaja dan Jati Diri. Dewan Budaya Febr uari: 10-12. Hasan Mohd Ali. 1996. 100 Akhlak Mulia. Kuala Lumpur: Utusan Publications
& Distributors Sdn Bhd.
Hidayatullah Mohd Syarif Aziz. 2007. Peribadi Anak Cemerlang. Kuala Lumpur: Penerbitan Seribu Dinar Sdn. Bhd.
Jeniri Amir. 2008. Bahasa Kebangsaan Lambang Jati Diri Bangsa. Pelita
Bahasa Ogos: 10-12.
Kamus Dewan. 2007. Edisi Keempat. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2003. Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Moral Tahun 4: Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah. Kementerian Pendidikan Malaysia: Pusat Perkembangan Kurikulum.
Khairusy Syakirin Has -Yun Hashim . 2007. Membaca bukan budaya . utusan Online. 17 September. http://www.utusan.com.my/utusan /info. asp?y=2007&dt=0917 &pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06. htm. [16 April 2010].
Marohaini Yusoff. 2001. Pengutipan dan pengumpulan data perlakuan dan proses menulis karangan dalam bilik darjah. Dlm. Marohaini Yusoff (pnyt.) Penyelidikan Kualitatif: Pengalaman Kerja Lapangan Kajian, hlm. 87-119. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Mason, J. 2002. Qualitative Researching. London: Sage Publication Ltd.
Miles, M.B & Huber man, A.M. 1984. Qualitative Date Analysis: A Sourcebook of New Methods. Califor nia: Sage Publication.
Mohamad Zaki Yusof. 2010. Sejarah penubuhan Per pustakaan Negara Malaysia, Kuala Lumpur. Temu bual, 07 Jun, 22 & 25 November.
Mohamed Fadzil Che Din & Lee Hock Fah. 2010. Amalan Nilai Murni dan Sahsiah Diri Rak yat Malaysia yang Mulia: Inspirasi Ke Arah 1 Malaysia. Selangor: PNI Neoron (M) Sdn Bhd.
Mohd Syukri Hanapi. 2001. Bacaan lucah dan pembentukan akhlak remaja. Massa Januari: 20-26.
Mok Soon Sang. 2009. Perkembangan Kanak-kanak. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Mok Soon Sang. 2010. Bimbingan dan Kaunseling Kanak-kanak. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Nurazmi Kuntum. 2008. Sastera Kanak-kanak dan Kaedah Pengajaran. Bandar Seri Begawan: Dewan Bahasa dan Pustaka Brunei.
Nurhayati & A. Mohd. Azwan. 2005. Bimbingan Mendidik Anak Bertaqwa dan Bermotivasi. Kuala Lumpur : Jasmin Enterprise.
Rohaida Mohamad Dhalan. 1998. Pendekatan psikologi dalam pembentukan akhlak kanak-kanak Islam masa kini. Latihan Ilmiah, Fakulti Usuluddin, Akademi Islam, Universiti Malaya.
Shaliza Adenan. 2010. Perkhidmatan Per pustakaan Kanak-kanak Per pustakaan Negara Malaysia, Kuala Lumpur. Temu bual, 05 Ogos.
Sofia Osman. 2010. Pemilihan bahan bacaan kanak-kanak Perpustakaan Negara Malaysia, Kuala Lumpur. Temu bual, 26 Ogos.
Sohaimi Abdul Aziz. 1997. Memperhebat ka n peng hasila n ba ha n baca a n yang ber mutu: Sastera kanak-kanak alter natif terbaik. Dewan Sastera Oktober: 46- 49.
Sufean Hussin. 1989. Pengajaran Nilai dan Kurikulum. Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Suseela Malakolunthu. 2001. Pengumpulan dan analisis data kualitatif : Satu imbasan. Dlm Marohaini Yusoff (pnyt.) Penyelidikan Kualitatif: Pengalaman Kerja Lapangan Kajian, hlm. 121-153. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Tam Yeow Kwai. 1996. Pendidikan Moral 1: Konsep dan Program Pendidikan Moral. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd. Siri Pendidikan Perguruan.
'Ulwan, Abdullah Nasih. 1998. Pendidikan Anak-anak Menurut Pandangan Islam. Terj. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.
Wan Roslili Abd. Majid. 2006. Buku memperkaya minda. Majalah Kefahaman Islam Visi Febr uari: 13-15.
Yusoff Zaky Yacob. 1975. Saikoloji Kanak-kanak. Kelantan: Sharikat Dian Sendirian Berhad.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN: 1985-6830
eISSN: 2550-2271
JURNAL HADHARI: AN INTERNATIONAL JOURNAL
Institut Islam Hadhari
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi
Selangor, MALAYSIA.
Phone: +603-8921 7187/7176/6994
Fax: +603-8921 6990
Email: jhadhari@ukm.edu.my
Web: ejournals.ukm.my/jhadhari