Kaedah Pengajaran Guru Bahasa Melayu Secara dalam Talian dan Inisiatif untuk Meningkatkan Pengetahuan dan Kemahiran Penggunaan Google Classroom (Online Teaching Methods for Malay Language Teachers and Initiatives to Improve Knowledge and Skills in Using Google Classroom)

MOHD BADRUL HISYAM SULONG, WAN MUNA RUZANNA WAN MOHAMAD, M. KHALID M. NASIR

Abstract


ABSTRAK: Pada era teknologi maklumat dan komunikasi yang berteraskan pembelajaran secara dalam talian, guru perlulah kreatif dan inovatif dalam mempelbagaikan kaedah pengajaran agar dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang interaktif dan menarik. Kajian ini bertujuan mengenal pasti kaedah pengajaran secara dalam talian dan inisiatif yang diambil oleh guru Bahasa Melayu untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran penggunaan Google Classroom. Kajian ini dijalankan secara kualitatif yang melibatkan enam orang guru Bahasa Melayu di sekolah rendah. Data temu bual dianalisis melalui kaedah tematik dengan menggunakan perisian Nvivo 12 dan dikategorikan mengikut tema. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah perbincangan, kaedah penyelesaian masalah, kaedah pembelajaran kontekstual, kaedah pembelajaran berasaskan projek dan kaedah kelas berbalik merupakan kaedah pengajaran guru Bahasa Melayu yang paling banyak digunakan secara dalam talian. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pembelajaran melalui tontonan di saluran Youtube, merujuk kepada guru pakar dan belajar melalui laman pembelajaran merupakan tiga inisiatif utama yang telah diambil oleh guru Bahasa Melayu untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran penggunaan Google Classroom.

Kata kunci: Kaedah pengajaran secara dalam talian; Google Classroom; inisiatif; pengetahuan dan kemahiran

 

ABSTRACT: In the era of information and communication technology based on online learning, teachers need to be creative and innovative in diversifying teaching methods to create an interactive and interesting learning environment. This study aims to identify online teaching methods and initiatives taken by Malay language teachers to improve their knowledge and skills in using Google Classroom (GC). This study was conducted qualitatively involving six Malay language teachers in primary schools in the State of Terengganu. The interview data was analyzed through the thematic method using Nvivo 12 software and categorized according to theme. The findings of the study show that discussion methods, problem solving methods, contextual learning methods, project-based learning methods and flipped classroom methods are the most widely used online teaching methods by Malay language teachers. The findings of the study also show that learning through YouTube channels, referring to expert teachers and learning through learning sites are the three main initiatives that have been taken by Malay language teachers to improve their knowledge and skills in using GC. The variety of online teaching methods can create a more meaningful learning atmosphere and make teaching sessions more interesting compared to conventional methods. Malay language teachers should take the initiative to improve their knowledge and skills in using GC so that it can be implemented in teaching comprehensively and effectively.

Keywords: Online teaching methods; Google Classroom; initiative, knowledge and skills


Full Text:

PDF

References


Abdul Halim Abdullah. 2020. COVID-19 buka mata warga pendidik dan pelajar. https://www.bharian.com.my/rencana/komentar [21 Julai 2021]

Ahmad Affiq Mohd Yusof. 2020. Penggunaan pelantar pembelajaran digital dalam pengajaran guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu.

Anuar Ahmad & Nelson Jinggan. 2015. Pengaruh kompetensi kemahiran guru dalam pengajaran terhadap pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran Sejarah. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 1-11.

Bahagian Teknologi Pendidikan. 2017. Dokumentasi Kajian dan Laporan Pemantauan. Putrajaya. Retrieved from http://btp.moe.gov.my/media/SP.

Chew Le Yee & Suziyani Mohamed. 2021. Kemahiran guru dalam mengintegrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam pembelajaran di Prasekolah. Jurnal Dunia Pendidikan, 44-53.

Cho Keng Boon. 2019. Keberkesanan penggunaan YouTube dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk tajuk Hukum Kirchoff kursus asas elektrik dalam aplikasi Google Drive Kursus Reka Bentuk danTeknologi. Jurnal Refleksi Kepemimpinan, 113-123.

Fatimah Mustaffa, Kamarudin Abu Hassan & Salinah Pit. 2021. Pelaksanaan pengajaran dan pemudahcaraan dalam talian pensyarah IPGK PM semasa Pandemik COVID-19. Jurnal Dunia Pendidikan 3(1): 465-474.

Feida Noorlaila et al. 2020. Teori-teori Belajar dalam Pendidikan. Jawa Barat: Edu Publisher Sdn. Bhd.

Fenny Lau Yeo Feng, Kee Guek Fen, Khoo Phau Liang & Lee Huoy Shin. 2021. Kaedah pengajaran dalam talian guru Bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 11(1): 57-74.

Idawati Suliman. 2019. Penggunaan Frog VLE Dalam Pembelajaran dan Pemudahcaraan di Sekolah: Perbandingan Antara Sekolah Rendah Bandar dan Luar Bandar Daerah Kluang. Batu Pahat. Tesis, Universiti Tun Hussein Onn, Malaysia.

Irma Mahad, Zamri Mahamod & Nurul Azira Sapian. 2021. Kaedah pengajaran dalam talian guru Bahasa Melayu sekolah kebangsaan di kawasan bandar sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan. Jurnal Dunia Pendidkan 3(3): 381-394.

Iwantara, Sadia & Kuma. 201. Pengaruh penggunaan media video Youtube dalam pembelajaran IPA terhadap motivasi belajar dan pemahaman konsep siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 3,1-10.

Jamalludin Harun & Zaidatun Tasir. 2003. Multimedia dalam pendidikan. Bentong: PTS Publication & Distributors.

Jennifer Anak Andrew Tiga Paet & Khairul Azhar Jamaludin. 2022. Potensi pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) dalam meningkatkan kemahiran pembelajaran menyelesaikan masalah dan cabaran pelaksanaannya. Jurnal Dunia Pendidikan 4(3): 204-215.

Kamlin, M. & Keong, T. 2020. Adaptasi video dalam pengajaran dan pembelajaran. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities 10: 105-112.

Kirby, G.R. & Goodpaster, J.R. 2002. Thinking. Boston: Prentice Hall.

Khodijah Abdul Rahman, Siti Zaharah Mohid dan Roslinda Romli. 2018. Kesediaan guru menggunakan Teknologi Multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah agama di Selangor. 4 th International Conference on Information Technology and Society, 1-9.

Laporan Ketua Audit Negara. 2013. Siri 3. Kementerian Pendidikan Malaysia Perkhidmatan 1BestariNet. Kementerian Kewangan Malaysia.

Melvina Chung Hui Ching. 2022. Google Classroom sebagai salah satu platform dalam penyampaian pengajaran dan pembelajaran: Satu kajian tinjauan. Jurnal Kurikulum dan Pengajaran Asia Pasifik 10(1): 1-9.

Mohd Azli, Y., Mohd Faiz, M.Y., Kung Teck, W., Yahya, D., & Farah Mohamad, Z. 2019. Implementation of ICT policy (blended learning approach): Investigating factors of behavioural intention and use behavior. International Journal of Instruction 12(1): 767-782.

Mohd Faeez Ilias & Kamarul Azmi Jasmi. 2011. Faktor serta pendorong yang mempengaruhi kepenggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran guru-guru Pendidikan Islam. Seminar Islam Nusantara Peringkat ASEAN.

Mohd Faiz Baharan et al. 2019. Amalan kualiti guru dalam kalangan guru pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan. Journal of Management and Operation Research 1(4): 1-23.

Mohd Noorhadi Mohd. Yusof & Zurinah Tahir. 2017. Kepentingan penggunaan media sosial teknologi maklumat dalam pendidikan IPTA. Journal of Social Sciences and Humanities 12(3): 1-10.

Mohd Rohiman Subri, Rohizani Yaakub & Azlinda Boheran Nudin. 2021. Pelaksanaan pengajaran Guru Cemerlang dalam mata pelajaran Bahasa Melayu ketika Pandemik Covid-19: Satu kajian kes. PENDETA Journal of Malay Language, Education and Literature 12(Edisi Khas): 21-32.

Mohamad, R., & Shariff, S. B. M. 2011. Kesan penggunaan laman sosial ke atas kaedah perbincangan di dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Sejarah. Jurnal Teknologi Pendidikan Malaysia, 75–80.

Muhammad Syafiq Mansor & Megat Aman Zahiri Megat Zakaria. 2020. Penerimaan guru terhadap penggunaan Google Classroom semasa proses PdP secara dalam talian menggunakan Model TAM. Universiti Teknologi Malaysia.

Norazlin Mohd Rusdin & Siti Rahaimah Ali. 2019. Amalan dan cabaran Pelaksanaan Pembelajaran Abad Ke-21. Proceedings of The International Conference on Islamic Civiization and Technology Management, 87-105.

Norliza Hussin, Mohamad Sattar Rasul & Roseamnah Abd. Rauf. (2013). Penggunaan laman web sebagai transformasi dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. The Online Journal of Islamic Education, Vol.1 Issue 2. 58-73.

Nor Hanani Ismail. 2019. Penggunaan Kaedah Penyelesaian Masalah (PBL) dalam konteks realiti semasa bagi kursus TITAS untuk meningkatkan kemahiran berfikir berlandaskan konsep ketamadunan. Journal of Islamic, Social, Economics and Development 4(20): 119 – 138.

Norhasni Zainal Abiddin & Azahari Ismail. 2016. Peranan Fasilitator dalam Perbincangan Kumpulan Kelas: Ke Arah Pembangunan Pelajar di Institusi Pengajian Tinggi. Mimbar Pendidikan: Jurnal Indonesia untuk Kajian Pendidikan, 69-76.

Nor Syahirah Abu Bakar & Mohd Aderi Che Noh. 2022. Kaedah perbincangan dalam pengajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Nusantara, 89-99.

Nur Hazirah Hairia’an & Masayu Dzainudin 2020. Pengajaran dan pemudahcaraan dalam talian semasa perintah kawalan pergerakan. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan (Special Issue) 9: 18-28.

Nurul Julia Alani Henry. 2021. Kuasa Internet dan era digital. Pelita Bahasa April: 5.

Orús, C., Barlés, M. J., Belanche, D., Casaló, L., Fraj, E. & Gurrea, R. 2016. The effects of learner-generated videos for YouTube on learning outcomes and satisfaction. Computers and Education, 254-269.

Rahayu Ahamad Bahtiar, Sham Ibrahim, Halijah Ariffin, Nor Hazimah Ismail & Wan Mohd Khairul Wan Isa. 2020. Peranan dan cabaran pemimpin pendidikan dalam memastikan matlamat dan agenda pendidikan di lestari dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) COVID-19. Jabatan Pembangunan Staf, Institut Aminuddin Baki. Kementerian Pendidikan Malaysia, 1-23.

Rajaendram, R. 2019. Google Classroom gets nod. The Star Online. https://www.thestar.com.my/news/nation/2019/06/29/google-classroom-gets-nod [16 April 2021].

Raja Kumari Vijayakumaran, Ramlee Ismail & Norasibah Abdul Jalil. 2022. Kaedah Flipped Learning terhadap minat, penglibatan, dan kefahaman pelajar ekonomi. Journal of ICT in Education, 32-47.

Rasman. 2021. Penggunaan Youtube sebagai media pembelajaran Bahasa Inggris pada masa pandemi Covid 19: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 118-126.

Roa’ani Mohamed & Nor Rul Azlifah Zulkafali. 2019. Keberkesanan pendekatan pedagogi terbeza dalam PdPc Bahasa Melayu kelas peralihan: Satu kajian tindakan di sebuah sekolah di Kuantan. Journal of Sciences and Management Research 5(2): 68-86.

Rasmatidila, Rusi Rusmiati Aliyyah, Reza Rachmadtullah, Achmad Samsudin, Ernawulan Syaodih, Muhammad

Nurtanto & Anna Riana Suryanti Tambunan. 2020. The perceptions of primary school teachers of online learning during the Covid-19 pandemic period: A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2): 90- 109.

Robert Glaser. 1962. Training Research and Education. Pittsburg: University of Pittsburg.

Rupini Manoharan & Zanaton Iksan. 2021. Pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pemudahcaraan Sains dalam kalangan Guru Sains Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Prosiding e-Kolokium Pendidikan Sains, hlm. 340-360.

Sarimah Binti Ismail & Nurul Izzatey Binti Ashaari. 2010. Aplikasi kaedah penyelesaian masalah dalam pengajaran kursus asas penyediaan makanan dan pemakanan. Universiti Teknologi Malaysia.

Sharples, M. 2000. The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers & Education, 177- 193.

Siow Heng Loke, Abu Talib Putih, Lee Siew Eng, Sandiyao Sebastian & Adelina Asmawi. 2005. Pedagogi Merentas Kurikulum. Edisi Pertama. Bentong: PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.

Siti Aishah Hassan, Norfiza Afpandy, Che Suriani Kiflee & Rorlinda Yusof. 2017. Penggunaan laman web dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah. E-proceeding of the 6th Global Summit on Education, 120-128.

Siti Nurbaizura Che Azizan & Nurfaradilla Mohamad Nasri. 2020. Pandangan guru terhadap pembelajaran dalam talian melalui pendekatan Home Based Learning (HBL) semasa tempoh Pandemik COVID-19. Journal of Malay Language, Education and Literature, Jilid 11(Edisi Khas): 46-57.

Sumarni Lapammu & Zamri Mahamod. 2018. Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan Pembelajaran Persekitaran Maya VLE Frog dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 8(1): 53-62.

Suzlina Hilwani Baharuddin & Jamaludin Badusah. 2015. Tahap penggunaan Web 2.0 dalam pengajaran guru Bahasa Melayu sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 5(2): 38-48.

Syamsul Abdul Hamid, Aziah Ismail dan Rozniza Zaharudin. 2021. Kompetensi TMK guru dalam pengintegrasian TMK di sekolah rendah. Journal of Educational Research and Indigeneous Studies 3: 23-36.

Tan Choon Keong, & Carol Abu. 2013. Pengaplikasian video Youtube: Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Sains Sosial. Seminar Pendidikan Sejarah dan Geografi UMS, 250-265.

Ugartini Magesvaran. 2021. Tahap pengetahuan dan kekangan yang dihadapi oleh guru Bahasa Melayu ketika menggunakan aplikasi Google Meet dalam pengajaran dan pembelajaran dalam talian. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 11(2): 39-53.

Valerie Thomas & Shahlan Surat. 2021. Sorotan literatur bersistematik: Kaedah pembelajaran berasaskan masalah dan kemahiran berfikir aras tinggi. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities 6(12): 158 – 168.

Veerasamy Naidoo. 2010. Project Based Learning (PBL): An Innovative Vehicle for the Assessment of Student Learning in the Science Classroom. Tesis. Curtin University of Technology, Australia.

Yap, T. K., & Liaw, C. H. 2013. Flipped Classroom for active learning in big group lecture. International Symposium on Advances in Technology Education, 25-27.

Zahiah Kassim & Abdul Razaq Ahmad. 2009. E-pembelajaran: Evolusi Internet dalam pembelajaran Sepanjang Hayat: UKM.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


ISSN 2289-1706 | e-ISSN : 2289-4268 

Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA)
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia