Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM): Satu Penilaian Sejarah

Nadia Fitriyana Ahmad Narzaray, Ahmad Kamal Ariffin Mohd Rus

Abstract


Pembaharuan kurikukulum peringkat sekolah menengah di Malaysia bermula pada tahun 1988 dan dilaksanakan sepenuhnya pada tahun 1989. Heagley dan Evans menakrifkan kurikulum sebagai pengalaman terancang yang disediakan oleh sekolah kepada murid supaya murid boleh mencapai semua hasil pembelajaran yang ditetapkan menggunakan kebolehan terbaik mereka. Sebelum pengenalan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM), pelbagai masalah telah timbul dalam kurikulum sekolah menengah yang menjadi penanda aras kepada perubahan kurikulum di Malaysia. Berdasarkan analisis, pengenalan KBSM sangat berkait rapat dengan isu-isu sejarah yang bergolak dalam tempoh tiga dekad terawal pasca kemerdekaan. Isu-isu yang berlegar pada ketika itu seperti masalah perpaduan, ketidakmampuan penghasilan guna tenaga mahir, dan kerapuhan penggunaan bahasa kebangsaan yang masih longgar. Justeru artikel ini akan menganalisis isu-isu sejarah yang berkait rapat dengan pengenalan KBSM dan individu yang bertanggungjawab dalam memastikan KBSM menjadi realiti. Pendekatan sejarah digunakan sebagai teras penulisan. Dari segi pengumpulan data, penulisan ini menggunakan kaedah analisis kualitatif iaitu menggunakan kaedah penyelidikan arkib dan perpustakaan. Hal ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat dan menganalisis pelbagai sumber primer dan sekunder seperti, Report of the Education Committee 1956, Report of the Education Review Committee 1960, dan Cabinet Committee Report on Review of Implementation of Education Policies 1979 dan Minit Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum tahun 1972, 1986 dan 1987. Kajian mendapati tiga isu sejarah tersebut sangat mempengaruhi pemikiran individu-individu yang merancang dan menggubal KBSM. Implikasinya, kurikulum telah mengalami rombakan yang membawa kurikulum ini ke arah satu anjakan dalam dunia pendidikan renteten daripada isu-isu sejarah yang pernah berlaku.

Kata kunci: KBSM; kurikulum; pendidikan; perpaduan; sejarah; tenaga mahir

Abstract: Curriculum reforms at the secondary-school level in Malaysia began in 1988 and was fully implemented in 1989. Heagly and Evans define curriculum as structured experience provided by the school for the student, so the student can meet all set learning outcomes to the best of their abilities. Prior to the introduction of the Secondary School Integrated Curriculum (KBSM), many issues were identified in the secondary school curriculum that served as the benchmark for curriculum reforms in Malaysia. Based on analysis, the introduction of KBSM was closely related to the turbulent historical issues during the first three decades after independence. These issues include problems with unity, inability to produce skilled labour, and the fragile and still negligible usage of the national language. Therefore, this article analyses the historical issues closely related to the introduction of KBSM, and the individuals responsible for ensuring KBSM comes into reality. The historical method is used as the thrust of this paper. Data collection-wise, this paper uses the qualitative analysis method of archival and library research. This approach aims to gather information and analysis a variety of primary and secondary sources such as the Report of the Education Committee 1956, Report of the Education Review Committee 1960, and the Cabinet Committee Report on Review of Implementation of Education Policies 1979, along with the Curriculum Committee Meeting Minutes in 1972, 1986 and 1987. The findings confirm the three historical issues strongly influenced the thought processes that went into planning and drafting KBSM. Implication-wise, the curriculum underwent reforms, towards a shift in the field of education following these historical issues.

Keywords: KBSM; curriculum; education; unity; history; skilled labour

References

Abdullah Sani Yahaya. (2003). Perkembangan pendidikan di Malaysia. PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd.

Abdul Halim Ramli. (2015). Perlembagaan Malaysia isu dan persoalan perhubungan kaum. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abu Bakar Nordin. (1994). Reformasi pendidikan dalam menghadapi cabaran 2020. Nurin Enterprise.

Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan Kementerian Pendidikan Malaysia. (2007).        Pendidikan di Malaysia memartabatkan kecemerlangan pendidikan negara. Kementerian Pendidikan            Malaysia.

Cheeseman. (1948). Education in Malaya. Government Press by H. Holland.

Choong Lean Keow. (2008). Falsafah dan pendidikan di Malaysia. Kumpulan Budiman.

Frederic M.A. (1954). The schools of Malaya. Donald Moore.

F.H.K. Wong (1977). Readings in Malaysian education. Penerbit Universiti Malaya.

Gwee Yee Hean, Francis Wong Hoy Kee. (1975). Perkembangan pelajaran dalam masyarakat berbilang kaum. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Haris Md Jadi. (1990). Etnik, politik, dan pendidikan. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Hazri Jamil. (2001). Teknik mengajar sejarah. PTS Publications&Distributors Sdn. Bhd.

Ho Seng Ong. (1949). Education for unity in Malaya. The Ganesh Printing Works.

Ishak Ramly. (2003). Inilah kurikulum sekolah. PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (1956). Report of the committee education 1956. Kementerian Pendidikan  Malaysia.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2019). Dasar pendidikan di Malaysia: Cabaran pelaksanaan dan         rundingan dasar. Kementerian Pendidikan Malaysia.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (1986). Minit mesyuarat jawatankuasa pusat kurikulum Bil. 1/86, 5 Februari 1986. Kementerian Pendidikan Malaysia.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (1987). Minit mesyuarat jawatankuasa pusat kurikulum Bil.8/87, 7  Oktober 1987. Kementerian Pendidikan Malaysia.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (1987). Minit mesyuarat jawatankuasa pusat kurikulum Bil.7/87, 19  Ogos 1987. Kementerian Pendidikan Malaysia.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (1987). Minit mesyuarat jawatankuasa pusat kurikulum 5/87, 28 April 1987. Kementerian Pendidikan Malaysia.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (1972). Mesyuarat centre curriculum committee Jil. 8, 20 November  1972. Kementerian Pendidikan Malaysia.

Mohd Fadhli Mohd Sulaiman. (2020, Oktober 5). Kena lakukan sesuatu elak pengangguran. Utusan  Malaysia. https://www.utusan.com.my/ekonomi/2020/10/kena-lakukan-sesuatu-elak-pengangguran/

Mohamad Najib Abdul Ghafar. (1999). Penyelidikan pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia.

Mohamed Ali Haniffa, Zulhimi Paidi, & Nor Azlah Sham Rambely. (2017). Survival orang Melayu di Johor berikutan kekejaman komunis 1945. Jebat: Malaysia Journal of History, Politics & Strategic Studies, 44(1), 141-163. https://ejournal.ukm.my/jebat/article/view/19136

Mohd Idris Jauzi. (1991). Reformasi pendidikan di Malaysia. Nurin Enterprise.

Mohd Sohaimi Esa dan Romzi A. Tiong. (2020). Majlis Gerakan Negara (MAGERAN): Usaha memulihkan semula keamanan Malaysia. Malaysia Journal of Social Sciences and Humanities, 5(12), 170-178. https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/585

Mok Soon Sang. (1988). Pendidikan di Malaysia. Kumpulan Budiman Sdn Bhd.

Molly N. N. Lee. (2002). Educational change in Malaysia. School of Educational Studies Universiti Sains Malaysia.

Norjoharudden Mohd Nor. (2017). Changes in the Malaysian school curriculum from the pre-independence years until the new millenium. Springer Nature Singapore Pte. Ltd.

Norhayati Baharin, Ishak yusof, & Rahmah Ismail. (2012). Faktor-faktor yang mempengaruhi pengangguran di Malaysia. Prosiding Persidangan Kebangsaan Ekonomi Malaysia VIII. Kuala Lumpur, Malaysia.             https://www.ukm.my/fep/perkem/pdf/perkemVII/PKEM2012_1D4.pdf

Omar Mohd Hashim. (1993). Pendidikan persoalan, penyelesaian dan harapan. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia. (1987). Panduan pemilihan matapelajaran elektif KBSM. Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia.

Philip Loh Fook Seng. (1974). Seeds of separatism educational policy in Malaya 1874-1940. Oxford University Press.

Philip Stabback. (2016). What makes a quality curriculum. United Nations Educational and Scientific and Cultural Organization, International Bureau of Education.

Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia. (1992). Buku penerangan kurikulum            besepadu sekolah menengah. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Rahimah Haji Ahmad. (1998). Educational development and reformation in Malaysia: past, present, and future. Journal of Educational Administration, 35(5), 462-475. https://www.researchgate.net/publication/235300714_Educational_development_and_reformation_i _Malaysia_Past_present_and_future

Rahimah Haji Ahmad. (1993). Pendidikan di Malaysia: Perkembangan dan reformasi ke arah masa depan dalam pendidikan di Malaysia: Arah dan cabaran. LBM Press Sdn Bhd.

Saedah Siraj. (2008). Kurikulum masa depan. Penerbit Universiti Malaya.

Shahril@Charil Marzuki dan Habib Mat Som. (1999). Isu pendidikan di Malaysia, sorotan dan cabaran. Utusan Publications & Distributors.

Sufean Hussin. (1993). Pendidikan di Malaysia: Sejarah, sistem, dan falsafah. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Zamri Mahamod dan Anita Abdul Rahman. (2020). Sistem pendidikan di Malaysia sejarah dan cabaran   abad ke-21. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.



Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17576/ebangi.2024.2101.18

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


-


 

_________________________________________________

eISSN 1823-884x

Faculty of Social Sciences & Humanities
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia